Wat gaat jouw markt opschudden?

by stuartpilbrow

Het is een goed teken dat er de laatste tijd steeds meer aandacht in de media is over de wereld die verandert en de consequenties die dit heeft op business, werk en leven. Ondernemers raken hierdoor meer bewust van het feit dat stilstaan geen optie is. Maar als bewegen het devies is. Welke kant ga je dan op? Ieder type onderneming en iedere branche staat weer voor andere uitdagingen. In dit blog geef ik een enkele ontwikkelingen waarmee je rekenen kunt houden als je gaat bouwen aan je ‘future proof’ onderneming.

Nieuwe realiteit
Er zijn momenteel een veelheid aan ontwikkelingen gaande. Elke markt is onvoorspelbaar geworden. Hiërarchische machtsstructuren met een topdown mentaliteit krijgen steeds minder invloed. Bestuurders en ondernemers die te weinig oog hebben voor de omgeving en de snelheid waarmee technologie de netwerksamenleving verandert zullen verrast worden door een nieuwe realiteit.

Nieuwe realiteit; Zwermen
Een nieuwe realiteit waarin zelfstandig professionals zich organiseren in zwermen. Zwermen die continue veranderen van samenstelling, die met elkaar meevliegen op het moment dat het van waarde is en elkaar loslaten als het niets meer toevoegt. Daarbij hoeft de waarde die ze creëren niet altijd in geld uitgedrukt te worden. Dit zijn je nieuwe concurrenten. Groepen individuen die met veel lagere kosten veel toegevoegde waarde kunnen creëren in kleine teams gekoppeld aan hun krachtige netwerk.

Nieuwe realiteit; Wat is je WHY?
Een nieuwe realiteit waarin werknemers willen werken met technologie die ze thuis ook  hebben. Ze wensen een meer natuurlijke werkomgeving waar ze spelenderwijs met vol vertrouwen zelfstandig kunnen werken. Ze willen samen met collega’s op basis van gelijkwaardigheid hun talenten inzetten om het ‘hogere doel’ van de organisatie en zichzelf te behalen. En niet de topdown opgelegde doelstellingen die vaak alleen gericht zijn op omzet en marge. Heeft jouw bedrijf een hoger doel? Simon Sinek de schrijver van het boek “Start with WHY” en de bedenker van de Golden Circle geeft aan dat de meeste bedrijven wel weten wat (WHAT) ze doen en sommigen weten wel hoe (HOW) ze het doen maar bijna niemand weet waarom (WHY) ze het doen. En juist daar zit je lange termijn succes. Niet een verzonnen marketing trucje, niet je missie maar een authentieke WHY die zowel je personeel als je klanten bindt. Een WHY waarmee er  nieuw leiderschap getoond wordt. Het nieuwe leiderschap dat veel meer gaat over richting geven dan het najagen van vastomlijnde doelen dat meer gaat over vertrouwen dan controle. Het soort leiderschap dat zorgt voor loyaliteit en niet uitgaat van manipulatie.

Nieuwe realiteit; 3D-printer ontwricht de keten
Een nieuwe realiteit van produceren. De 3D-printer zal menig ondernemer slapeloze nachten bezorgen. Wat e-mail gedaan heeft met communicatie zal de 3D-printer doen met produceren. 3D-printing zal de keten ontwrichten. Iedereen kan straks produceren. Klanten en consumenten worden prosumenten. En met de 3D-scanner is het een fluitje van een cent om een 3D-model van elk ontwerp te maken. Dit zal overigens ook de discussie rond het auteursrecht verder doen oplaaien.

Nieuwe realiteit marktpartijen transformeren continue
Een nieuwe realiteit waarbij marktpartijen blijvend transformeren in een steeds veranderende wereld. In elke markt betreden nieuwe toetreders de arena die vanuit geheel andere markten jouw markt opschudden en verstoren. De snelheid waarmee de technologie voort raast zorgt ervoor dat de ‘time to market’ erg kort is waardoor het verrassingseffect hoog is. Zo schudt Uber de taximarkt in grote steden over de hele wereld op.  Hun app biedt privéchauffeurs een complete taxicentrale maar dan zonder al dat personeel en met erg fijne technische snufjes. Of neem AirBnB, een website waarop ‘locals’ rechtstreeks hun logeerkamer, zolder of hun appartement aanbieden aan toeristen. AirBnB heeft vorig jaar meer boeking gehad dan de hele Hilton groep bij elkaar. Toetreders die van scratch af starten en vaak een hele duidelijke WHY hebben. Elke markt krijgt te maken met dit soort toetreders die een rechtse direct uitdelen aan degene die ingedut zijn en denken dat we in een crisis zitten. Het is geen crisis het is een transitiefase, een fase van constante veranderingen.

‘Future proof’; Bouw aan een zelflerende organisatie
Waar moet ‘future proof’ onderneming aan voldoen? Een organisatie die niet alleen van boven af veranderd maar van binnenuit. Een organisatie die flexibel is en op de constant veranderende ontwikkelingen kan anticiperen en zelfs richting kan geven aan die veranderingen. Een organisatie waarin het management continue zoekt naar relevante ontwikkelingen en dit gebruikt als input voor de strategie. Een organisatie die zijn businessmodel opnieuw ter discussie durft te stellen. Waarin directie en medewerkers nauw samenwerken en vasthoudend zijn om een bijdrage te leveren aan hun WHY. Waar het niet alleen maar gaat om geld, omzet en marge. Een organisatie die op tijd durft los te laten wanneer de situatie hier omvraagt. Hiermee bedoel ik niet om je WHY los te laten maar je kunt wel een verandering aanbrengen in je HOW en WHAT. Een organisatie waar fouten maken aangemoedigd wordt opdat de organisatie snel kan leren en ontwikkelen. Kortom een zelflerende organisatie waarin vertrouwen, gelijkheid en het ontwikkelen van talenten hoog in het vaandel staat.

Geschreven door Fountainhead Jan-Henk Bouman

Op het blog van Jan-Henk staan een aantal interessante afleveringen van Tegenlicht die gaan over de transitie waar we in zitten:

VPRO uitzending van Tegenlicht ‘Overvloed’:

 

Een interview met Jan Rotmans plus de uitzending van Tegenlicht ‘Transitie NL’ met hem:

 

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *