Van BlueZones via Ricardo Semler naar Tony Hsieh

Het was voor de Fountainheads een week vol inspiratiesessies en Inspirerende Dialogen. Het is erg leuk om met andere ondernemers de toekomst te verkennen, inspiratie te delen en dit met elkaar te bespreken. In de Inspirerende Dialoog Sessies van afgelopen week hebben we een aantal onderwerpen besproken waar online meer informatie over te vinden is. Dit hebben we voor jullie gebundeld en delen we met liefde. De dialogen lopen vaak uiteen in de verschillende groepen waardoor voor sommigen een onderwerp wellicht onbekend voorkomt maar het is niet minder interessant. Enjoy!

De 9 geheimen van de BlueZones:
Geheimen zijn het niet meer nu Fountainhead Dirk Kaan ze gedeeld heeft 😉
Voor een ieder die het allemaal nog eens rustig terug wil zien kan deze video bekijken die opgenomen is op Permanent Beta Day:

Ricardo Semler
Tegenlicht heeft een mooie documentaire gemaakt over de aanpak van Ricardo Semler.
In het kort:
Semler’s verhaal gaat over Semco in de periode 1980-1991. Hij begon met werken bij Semco als directeur in het door zijn vader opgerichte bedrijf. In het begin als traditioneel werkende directeur, maar wel zeer ambitieus. Halverwege de jaren ’80 kreeg Semler ernstige gezondheidsproblemen door te lange werkdagen. Dat bracht hem tot het inzicht dat het roer om moest. De belangrijkste ideeën die hij in de jaren daarna ontwikkelde en bij Semco in praktijk bracht, zijn de volgende:

  • Besluitvorming door werknemersdemocratie
  • Vertrouwen op eigen verantwoordelijkheid
  • Alle informatie voor iedereen beschikbaar
  • Kleine overzichtelijke complete productie-eenheden
  • Medewerkers bepalen eigen salaris
  • Periodiek wisselen van functie
  • Door werknemers gekozen managers
  • Kring van satellietbedrijven
  • Geen CEO nodig
  • Lees meer

    Dit is een interessant interview met hem:

    Ricardo Semler in Nederland:
    BNR Radio
    De Baak

    Gelukkig personeel leidt tot meer winst
    Tony Hsieh heeft al twee bedrijven groot gebracht. Een verkocht ie aan Microsoft voor $230 miljoen en de ander voor $1,2 miljard aan Amazon. Het bijzondere is dat hij bij Zappos is gebleven en bij Link Exchange niet. De cultuur was te ver afgedreven van hoe hij het zag en voelde. Hij heeft zichzelf ondergedompeld in de psychologie van het ‘geluk’. Zo heeft hij Zappos geheel gebouwd rond zijn visie Delivering Happiness. Hiermee is Zappos het 6e bedrijf in de VS waar men het liefste werkt.

    In deze video zet hij zijn visie uiteen. Gelukkig worden is eigenlijk heel gemakkelijk. En ‘by the way’. Bedrijven met een hoog happiness gehalte zijn vaker winstgevend. Ik zeg laat je inspireren door deze video.

    Start With Why
    Altijd goed om Simon Sinek nog even terug te kijken. Hij is de bedenker van de Golden Circle.
    Ons ‘Hoe’ en ‘Wat’ weten we wel te benoemen. Ons ‘Waarom’ kunnen we niet benoemen, het is een gevoel, een emotie, je kunt dit alleen naar buiten brengen met krachtige verhalen. Verhalen vanuit je authentieke identiteit. De ‘Golden Circle’ van Simon Sinek heeft ons als Fountainheads en miljoenen anderen geïnspireerd. We zijn zo enthousiast geraakt dat we zijn Academy doorlopen hebben. We organiseren ‘Why-sessie’ om personen en organisaties te helpen met het vinden van de ‘Why’. Met een heldere ‘Why’ bouw je voor de lange termijn aan waardevolle relaties met medewerkers, klanten en andere stakeholders.

    Wat andere links over onderwerpen die langskwamen:
    De werkende armen in de VS

    Basisinkomen: Geld als burgerrecht. Het klinkt te mooi om waar te zijn. Het basisinkomen zou de maatschappij radicaal veranderen. Maar waarom niet? Bekijk de Tegenlicht uitzending.

    Geef een antwoord

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *