The Next Step(s) voor leden AAW

Op 12 januari maakte de leden van AAW voor de tweede keer binnen zeven maanden kennis met de gastsprekers van Fountainheads. Na de een Trend- en Innovatiesessie met ToekomstTafels in de Metaalkathedraal in mei 2015 in Utrecht was het tijd voor een update in de inspirerende omgeving van Het Oude Magazijn op de Wagenwerkplaats in Amersfoort.

Verandert de wereld onder invloed van technologische en maatschappelijke trends echt zo snel? Je hoeft maar even met je ogen te knipperen. Door in de presentatie elke keer kort ‘terug te grijpen’ op de stand van zaken van vorig jaar mei en vooral te benoemen welke bedrijven, organisaties en start-ups gebruik maken van de nieuwe mogelijkheden en hoe ze dat doen werd duidelijk dat stilzitten in geen enkele branche nog een optie is.

Maar ook twee keer per zeven maanden alleen luisteren naar verhalen van trendwatchers, futurologen of de trendverkenners van Fountainheads, die je ‘prettig ongerust’ maken, is niet voldoende. Het bestuur en enkele leden vroegen zich na de bijeenkomst in 2015 al enige tijd af wat een volgende logische stap zou kunnen zijn. 20% van je tijd functieloos werken zoals bij Google? Dat klinkt wellicht aantrekkelijk. Zeker gelet op de snelheid en veelvoud van innovaties die dat bedrijf kenmerkt. Maar voor heel veel bedrijven en organisaties is die stap in één keer veel te groot en dus onhaalbaar en onrealistisch.

Hoe maak je de stap(jes) zo ‘groot/klein’ dat die haalbaar is en ook daadwerkelijk door (enkele) leden van de AAW wordt gezet als vervolg op de eerste twee onstuimige verkenningen van de toekomst die op de bijeenkomsten van de vereniging zijn gepresenteerd. Hoe zorg je voor continuïteit, in onderhoud van kennis, inspiratie, de verbinding met ondernemers en ondernemende mensen die succesvol gebruik maken van de kansen en tot het delen van ervaringen en vraagstukken met collega bedrijven? Wie moeten er aan tafel zitten? Welke partijen missen we nog?

De Fountainheads Inspirerende Dialoog zou een instrument kunnen zijn. Elk kwartaal komen circa 12-14 ondernemende mensen bij elkaar en gaan samen de dialoog aan rondom een actueel thema. Dat kan gaan over innovaties, technologie, over veranderende marktverhoudingen, over maatschappelijke trends eigenlijk over alles dat grote invloed kan hebben op huidige business- en verdienmodellen.

Na 4 Inspirerende Dialogen kan een jaar worden afgesloten met een BackCasting2025 bijeenkomst. Daarbinnen is het voor 2 bedrijven mogelijk om te presenteren hoe hun onderneming er in 2025 uitziet. Hoe leven we over 9 jaar? Hoe ziet de wereld om ons heen er uit? Hoe is de maatschappij georganiseerd? Wat zijn de heersende economische modellen en regio’s? Waar verdienen we het geld mee en hoe verdelen we welzijn en welvaart? Maar vooral binnen die context: Hoe ziet je bedrijf of organisatie er uit? Waar verdien je het geld mee? Welke diensten en producten verkoop je? Wat is je echte toegevoegde waarde?

Dit door jezelf geschreven science fiction verhaal is niet gebaseerd op een wilde ongefundeerde fantasie maar wordt beredeneert vanuit de keuzes die je maakt in de komende 3-5 jaar. Welke keuzes zijn dat? Van welke technologische mogelijkheden heb je gebruik gemaakt? Wat hebben de concurrenten gedaan? Wat is de rol van nieuwe toetreders?

Om direct te ervaren wat het is om vraagstukken beet te pakken, te leren van anderen, kennis te delen en elkaar te inspireren werd op 12 januari ruim 1,5 uur van het programma rondom de nieuwjaarsbijeenkomst ingeruimd voor een Inspirerende Dialoog. Ondersteunt door Janne Verijken, Patrick Donath en Wim van Rooijen werd de dialoog op 3 tafels ingezet.

Na deze intensieve sessie was er ruim tijd voor de verzorging van de inwendige mens met een uitgebreid diner buffet. De eerste ervaringen van de inhoudelijke bijeenkomst van die middag werden na de nieuwjaarswensen uitgewisseld en ‘omgezet’ in het voornemen om als bedrijf of ondernemend individu deel te gaan nemen aan de vervolgsessies van AAW die door Fountainheads zullen worden gefaciliteerde in 2016.

Zoals beloofd delen we onze presentatie van de Trend Update 2016. Via de communicatiekanalen van de vereniging AAW volgt meer informatie en een aanbod voor deelname aan de Inspirerende Dialogen in 2016 waarvan de eerste sessie in maart van dit jaar zal plaatsvinden.

AAW Fountainheads Trend Update 2016 from Wim van Rooijen

Eén reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *