‘Kill your darlings’ om als ondernemer te overleven

[button color=”FF7800″ url=”https://www.fountainheads.nl/#contact”]Tweewekelijks inspiratie ontvangen?[/button][button color=”434343″ url=”https://www.fountainheads.nl/#contact”]Schrijf je in voor onze nieuwsbrief[/button]

verslag  van Lindemarie Jongste 

Lindemarie  Media

Zoals het woord al zegt, moet een ondernemer áltijd bezig blijven om zichzelf levend te houden. Zeker nu de digitale en technologische ontwikkelingen razendsnel gaan. Wie dat vergeten was, werd 22 oktober bruut wakker geschud door de trendverkenners van Fountainheads. “Ook al ga je lekker, schep nieuwe producten!”

In bijna net zo’n tempo als de digitale technologie ons leven verandert, schetsen Wim van Rooijen en Jan-Henk Bouman een toekomstbeeld. Een belangrijke rol daarin spelen exponentiele groei, big data (het structureren en verbinden van allerlei informatie in de Cloud) en Open Source (het delen van informatie en patenten). “Vooral met Open Source kan het snel gaan, want de hele wereld kan meedenken en verbeteren”, zegt Bouman. Het volgende voorbeeld toont dat door collectieve creativiteit toepassingen zomaar een nieuw leven kunnen krijgen:

“Als je doet wat je deed,

krijg je wat je altijd kreeg”

– Albert Einstein

“De organisator van het festival ‘Into the Great Wide Open’ zocht naar een duurzamere manier om voldoende duurzame elektriciteit naar Vlieland te halen. Hij ontdekte dat Tesla, de Amerikaanse producent van elektrische auto’s, via Open Source mensen uitnodigde om mee te denken over de toepassing van hun accu’s. Hij nodigde Tesla uit om te komen kijken op Vlieland en samen bedachten ze dat 5 Tesla-auto’s genoeg energie moesten kunnen leveren voor het festival. Let op: duurzame energie in plaats van dieselaggregaten!”

[button color=”FF7800″ url=”https://www.fountainheads.nl/#contact”]Tweewekelijks inspiratie ontvangen?[/button][button color=”434343″ url=”https://www.fountainheads.nl/#contact”]Schrijf je in voor onze nieuwsbrief[/button]

“Wat evolutie is in de natuur,

is innovatie in het bedrijfsleven”

Pas op voor de nerds

Nerds grijpen volgens de Fountainheads de macht, want in garageboxen bedenken zij nieuwe diensten en producten, zoals Google, ITunes, Facebook en WhattsApp. Hoe die lui dat doen? Van Rooijen en Bouman zijn eenduidig: door groots te denken slaan zij stappen over in het inventieve proces. Bouman: “Alleen door te experimenteren, door wat aan te pielen en te klooien, kóm je ergens. Voortborduren op bestaande producten en diensten is niet genoeg: heb lef en neem risico’s. En neem voor lief dat het een keer mislukt.”

“Innovatie gaat altijd door,

ook zonder jou”

De zelfmoord van Kodak 

Om hun boodschap te onderstrepen tonen de Fountainheads voorbeelden van bedrijven die te lang vasthielden aan hun goedlopende producten. Kodak, waar de CEO niet wilde investeren in digitale fotografie. De cd-zaken, die perse hele albums wilden blijven verkopen in plaats van losse nummers. En in lijn daarmee de uitgeversbranche: bladen die koste wat het kost een papieren magazine willen blijven, terwijl mensen liever alleen de interessantste artikelen kopen. Kortom, je kop in het zand steken, kost je de kop. Of zoals Steve Jobs het formuleerde: “Kill your darlings.”

“Een experiment

kan nooit mislukken”

Cruciaal: deel je fouten

Word dus geen dodo van jouw bedrijfstak, maar vind jezelf opnieuw uit, was de samenvattende oneliner van de Fountainheads. Goed, maar waar moet je als ondernemer beginnen? Hierbij enkele tips:

  • Kijk bij de buren in jouw branche: wat doen die, hoe doen ze het? Ga praten en deel ervaringen, en zeker ook fouten! Denk aan het nut van Open Source: door kennis/fouten te delen, bouw je voort op elkaar en kun je stappen overslaan, zoals de garagenerds.
  • Praat met zoveel mogelijk ondernemers, vooral uit andere branches: misschien zijn technologieën in de ene branche ook bruikbaar in de jouwe. Je moet alleen een radar ontwikkelen om ze op te sporen en om te buigen naar jouw bedrijf.
  • Doe het niet alleen: zoek partners in kennisinstituten (universiteiten bijvoorbeeld), grote bedrijven of overheden die een potje geld hebben voor radicale innovatie of andere ondernemers die van avontuur houden.
  • Ga BackCasten: hoe ziet de wereld er over 10 jaar uit en wat levert jouw bedrijf dan? In welke behoefte voorzie je?
  • Kortom: Doen is de beste manier van denken

Verslag van Lindemarie Jongste (journalist, tekstschrijver, (eind)redacteur) van Lindemarie Mediabureau

Vaak schrijven we zelf een blog of verslag van een bijeenkomst. Bij de bijeenkomst van CJBHW (Contact Jonge Bedrijven Hoekse Waard) bood Lindemarie spontaan aan om dat voor ons en de businessclub te doen. Dat aanbod namen we graag aan. De avond van het CJB Hoekse Waard werd mede mogelijk gemaakt door ING Sprekersmenu.

Hoe nu verder?

Dat is een veelgestelde vraag als Fountainheads een groep ondernemers ‘prettig ongerust’ hebben gemaakt met de Trend- & Innovatiesessie (Wake-Up Call).

Als een businessclub in staat is om minimaal 8-14 enthousiaste ondernemers ‘op de been’ weet te brengen kan worden gestart met een serie van 4 Inspirerende Dialogen. Elk kwartaal kom je rond ontmoet je elkaar rondom een actuele maatschappelijke of technologische trend die effect heeft op verdien- en/of businessmodellen. De ontbijt- of lunchsessies omvatten naast een korte presentatie een door Fountainheads gemodereerde dialoog waarin kennisdelen en leren van elkaar centraal staat.

Aan het eind van een seizoen wordt gevraagd wie van de ondernemers een BackCasting2025-plan voor zijn bedrijf wil schrijven. Een BackCasting2025-plan is geen vrijblijvend science fiction of fantasie verhaal maar een visie op verdien- en businessmodellen over 10 jaar onderbouwd met keuzes binnen het domein van trends en innovatie. De BackCasting sessie biedt een 360° feed back review voor de ondernemer die heeft gepresenteerd en veel leermomenten voor de deelnemers.

Meer weten over de Inspirerende Dialogen van Fountainheads neem contact op met Wim of Jan Henk.

[button color=”FF7800″ url=”https://www.fountainheads.nl/#contact”]Tweewekelijks inspiratie ontvangen?[/button][button color=”434343″ url=”https://www.fountainheads.nl/#contact”]Schrijf je in voor onze nieuwsbrief[/button]

Zoals beloofd delen we ook onze presentatie:

[button color=”FF7800″ url=”https://www.fountainheads.nl/#contact”]Tweewekelijks inspiratie ontvangen?[/button][button color=”434343″ url=”https://www.fountainheads.nl/#contact”]Schrijf je in voor onze nieuwsbrief[/button]

[button color=”FF7800″ url=”https://www.fountainheads.nl/inspirerende-gastspreker-in-huren-die-de-zaal-in-de-fik-kunnen-zetten/”]Wil je meer weten over Fountainheads als gastspreker?[/button][button color=”434343″ url=”https://www.fountainheads.nl/inspirerende-gastspreker-in-huren-die-de-zaal-in-de-fik-kunnen-zetten/”]Lees hoe onze gastprekers de zaal in de fik kunnen zetten[/button]

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *