Bestuurderloos vervoer een kans voor het OV. Trendsessie bij InterActie 9292.

Donderdag 20 juni 2013 organiseerde de Reisinformatiegroep het evenement InterActie 9292. Overheden, openbaarvervoersbedrijven en andere partners van de Reisinformatiegroep gingen met elkaar het gesprek aan over het OV. Uiteenlopende onderwerpen passeerden de revu, van digitale toegankelijkheid tot Aquabussen van het manifest; ‘Samen op reis’ tot een trendsessie over de veranderende wereld. Onze Fountainhead Jan-Henk Bouman mocht deze inspiratiesessie verzorgen.

De boodschap van Fountainhead Jan-Henk:
Jan-Henk nam de bezoekers mee in de veranderende wereld. Het ging onder andere over trends als Quantified Self, 3D printing, deeleconomie, Open Source, etc. De kernboodschap was; De tijd dat bedrijven of individuen een uitvinding op eigen kracht deden ligt achter ons. Gezamenlijk innoveren, co-creatie, en onbaatzuchtig kennisdelen op de juiste plekken daar zit de versnelling voor je eigen innovatie. Bereid je organisatie voor op de veranderingen die gaande zijn. Beweeg van gesloten naar open, van centraal naar decentraal en van topdown naar bottom-up.  Zorg voor verbindingen met de buitenwereld, zoek naar innovaties in andere branches die plots ook jouw business kunnen verstoren. Bestuurderloos vervoer kan een kans zijn voor het OV! Als het OV zich terugtrekt van het platteland en de behoefte aan mobiliteit blijft dan is die markt rijp voor disruptie. Ride-sharing apps zullen hierop ingaan spelen. Nu hebben we nog te maken met een bestuurder die een eigen wil en agenda heeft. Het is een kwestie van tijd dat bestuurderloos vervoer zal zorgen voor veilige on-demand mobilteit in zowel steden als op het platteland. Hier liggen kansen voor het OV. Je moet bewegen, stilstaan is geen optie.

Zijn presentatie:

 

In zijn zoektocht naar informatie over de toekomst van het openbaarvervoer is hij op interessante informatie gestuit die we hier graag delen:

De BBC heeft een interessant artikel op hun website staan over hoe transport en het openbaar vervoer in 2050 eruit zou kunnen zien. Het artikel verwijst naar interessante andere websites. Het gaat onder andere over A-MoD, Autonomous Mobility on Demand, een netwerk van bestuurderloze voertuigen die op afroep via apps het transport in de stad gaan regelen. Het is natuurlijk een logische stap dat computers onze auto’s gaan besturen, ze kunnen dat beter dan wij. Verkeerslichten zijn dan snel overbodig en we kunnen dan eindelijk naar hartelust app-en en bellen. Transport organiseert zich slimmer en veiliger zonder de mens. Google is al jaren bezig met de ontwikkeling van een ‘driverless car’.  Sebastiaan Thrun, hieronder staat
zijn mooie TEDtalk, verloor zijn beste vriend door een verkeersongeluk en hij wijdt zijn leven nu aan het perfectioneren van dit soort vervoer en met name de Google Car. Deze auto heeft al meer dan 700.000 kilometer gereden zonder bestuurder en zonder ook maar één ongeluk te veroorzaken. Hoe onze steden zullen veranderen door de bestuurderloos vervoer wordt besproken in een artikel  op Stedenbouw.nl. We zijn onderweg naar veiligere en schonere steden.

Wachten op de bus is er niet meer bij. In Helsinki is de ‘bus on demand’ geïntroduceerd. Iets duurder dan de bus maar goedkoper dan de taxi. Op de Universiteit van Tokyo hebben ze het ‘bus on demand’ netwerk met een slim algoritme geoptimaliseerd om de reiziger een ultieme OV ervaring te bieden. Gewoon van deur tot deur.

Toogethr de Meerijden appOp de website van Verkeersnet schrijven ze dat het OV zich steeds meer terugtrekt van het platteland terwijl daar 32% van de Nederlandse bevolking woont. Het bezit van de tweede auto groeit dan ook daar`. De plattelanders proberen hiermee hun eigen mobiliteit te waarborgen. Terwijl in andere delen van Nederland (en de wereld) toegang belangrijker wordt dan bezit. Automerken zoals Mercedes en BMW testen dit al uitgebreid met de concepten Car2Go en DriveNow. Vaak zijn de nieuwe troetreders degene die onverwachts de klappen uitdelen in een bestaande markt. Toogethr, de carpool en meerijden app., is zo’n nieuwe partij die de markt aardig aan het opschudden is. Toogethr sluit mooie deals met popfestivals als Pinkpop, Extrema en anderen om hen te helpen met het reduceren van hun CO2 uitstoot. Daarnaast maken ze samen met Rotterdam van meerijden een spel en spaarprogramma. Samenspitsen moet ervoor zorgen dat de bereikbaarheid in de regio Rotterdam verbeterd wordt.

Een interactieve dag met mooie workshops en veel dynamiek.

 

 

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *